POTREBUJETE PRACOVNÍKOV?

alebo volajte 02 / 654 12 143

Dajte nám o sebe vedieť
a pošlite nám svoj životopis.

Chcete pracovať?

Mzdová kalkulačka

Viac informácií o voľných
pracovných ponukách
sa dozviete na:

Brigady.info

5 užitočných rád, ako napísať dobrý životopis

Poctivo vypracovaný životopis nie je len vašou vstupenkou k želanému zamestnaniu, ale taktiež dokumentom, ktorý nepriamo vypovedá o vašom charaktere a osobnosti. Ak sa teda rozhodnete napísať životopis plný nič nehovoriacich fráz, s gramatickými chybami a navyše ho rozpošlete viacerým zamestnancom, dobrovoľne si znižujete šance na úspech. A pritom je to úplne jednoduché. Stačí sa pridržiavať týchto päť rád a váš životopis sa môže stať dôvodom vašej vysnívanej kariéry!

1.   Dodržujte štruktúru životopisu

Primárnou úlohou životopisu je vás predstaviť. Kto ste, čo viete a čo všetko ste v živote dosiahli (samozrejme uviesť len informácie, ktoré zaujímajú konkrétneho zamestnávateľa). Najideálnejšou voľbou je štruktúrovaný životopis, nakoľko jeho stručnosť a koncíznosť sú presne tie vlastnosti textu, ktoré vás vyradia z hromady klasických, či beletrizovaných životopisov. Dobrý životopis by mal obsahovať tieto informácie:  

a)    Osobné údaje- viackrát si skontrolujte ich správnosť; pri udávaní emailovej adresy sa preferuje nepoužívať adresy typu veselaovecka447@azet.sk , radšej si založte serióznejšiu; nepíšte osobné informácie, o ktorých zamestnávateľ nemá právo vedieť (sexuálna orientácia, politické presvedčenie, rodinný stav...).

b)    Dosiahnuté vzdelanie- uveďte najvyšší stupeň dosiahnutého vzdelania, nezabudnite na celý názov školy a vyštudovaného odboru; v prípade, že vaša diplomová práca mala súvis s prácou, o ktorú sa uchádzate, určite ju spomeňte v životopise; uveďte všetky školenia, kurzy či semináre, ktorými ste prešli a ktoré majú súvis s danou pozíciou; za zmienku môžu stáť aj vedomosti, ktoré ste nadobudli samoštúdiom.

c)     Pracovné skúsenosti- stručne a jasne opíšte všetky pracovné miesta, ktoré ste vystriedali (v prípade, že ich bolo príliš mnoho, stačia posledné tri); ak sa niektoré vaše predchádzajúce pracovné pozície akokoľvek týkajú práce, o ktorú sa práve uchádzate, opíšte ich dopodrobna- pracovnú náplň, názov firmy, rok nástupu, rok odchodu.

d)    Jazykové znalosti- pravdivo informujte o jazykoch, ktoré ovládate a hlavne, na akých úrovniach, nakoľko sa môže stať, že vás personalista na výberovom konaní zaskočí s pokročilou angličtinou (pretože ste to v životopise mali uvedené) a vy sa budete rukami nohami brániť na úrovni začiatočníka.

e)    Ostatné informácie- patria sem počítačové znalosti; vodičský preukaz; vaše vlastnosti (klady a zápory); hobby; referencie od vášho predchádzajúceho nadriadeného; k životopisu je veľkou výhodou priložiť motivačný list, ktorým sa konkrétnemu zamestnávateľovi predáte.

2.   Fotografia

Prítomnosť fotografie v životopise má svoje svetlé aj tmavé stránky. Ak je žiadaná priamo od zamestnávateľa, musíte ju mať. Ak však daná pozícia nevyžaduje mať reprezentatívny vzhľad, ja osobne sa prikláňam k názoru, že je lepšie fotografiu vynechať. A to z jednoduchého dôvodu- môže vám uškodiť. Fotografiou však možno naviazať osobnejší vzťah s personalistom skôr ako sa dostanete na pohovor. Ak sa už teda rozhodnete fotografiu k životopisu priložiť, dbajte na to, aby nebola provokatívna či vulgárna. Nepoužívajte fotky z dovoleniek, fotky na ktorých nie ste kompletne oblečený. Nie je nutné, aby zobrazovala celé telo, stačí usmiata tvár. Pamätajte však, že fotografia nerobí dobrý životopis!

3.   Prílohy k životopisu

K prílohám životopisu je nutné priložiť formulku o osobných údajoch, že bez vášho súhlasu nesmie nikto vaše osobné údaje zasielať iným osobám. Ak si to želáte, napíšte presne komu je to dovolené a na akú dobu. Výhodnou prílohou býva motivačný list, ktorý musí byť vypracovaný priamo k danej pozícii. Presviedčate v ňom zamestnávateľa o tom, že práve vy ste najvhodnejší kandidát pre pracovnú pozíciu. Ďalšími prílohami môžu byť vaše diplomy či rôzne doklady, na základe ktorých vás ľahko identifikujú.

4.   Najčastejšie chyby

-Dĺžka životopisu- najideálnejšie jedna až tri strany A4.
-Gramatické chyby (dobrý životopis musí byť bezchybný), prehnane formálny jazyk, používanie fráz (som spoľahlivý, pracovitý...).
-Komplikovaná forma životopisu- zložité slová a vety ťažké na pochopenie.
-Zasielanie toho istého životopisu viacerým zamestnávateľom- nerobte to. Ak vám naozaj záleží na danej pozícii, vypracujte si životopis zvlášť pre každú firmu. Nielen, že to zvýši vaše šance na úspech, ale dáte najavo svoj ozajstný záujem.
-Prílišná originalita- výhodou originálneho prístupu k tvorbe životopisu je fakt, že vás vytrhne z davu životopisov písaných podľa šablóny. Nepreháňajte to však s ňou, aby nemala opačný účinok.

5.   Čo do dobrého životopisu nepatrí

Do životopisu sa nehodia informácie o vašom rodinnom stave, o sexuálnej orientácii, o náboženskom presvedčení, o vašom pôvode, rase, národnosti, váš zdravotný stav, či ste tehotná alebo vaše súkromné informácie (číslo kreditky, rodné číslo...). V prípade, že nemáte čistý register trestov a zamestnávateľ ho od vás ani nežiada, určite ho neprikladajte. Dobrý životopis by nemal obsahovať ani informácie, ktoré by vás mohli vystaviť diskriminácii či akémukoľvek útlaku.   

Využite možnosť rýchleho a jednoduchého vytvorenia CV priamo na našej stránke: www.proplusco.sk

 

 

 

Matúš Pekár

 

comments powered by Disqus

Najnovšie články

CV vs resumé: Viete, aký je medzi nimi rozdiel?

Ten pocit, keď si personalista od vás žiada CV alebo resumé a vám na ploche svieti len jeden súbor s názvom „životopis“. Nič sa netrápte, významy CV a resumé sa často zamieňajú, používajú nesprávne alebo sa proste považujú za úplne to isté. Mätúci výklad však môže spôsobiť nejasnosti v komunikácii s potencionálnym zamestnávateľom a koniec koncov … viac

Ako si nájsť prácu po 40?

V dnešnej dobe prevláda „kult mladých“ a to vo všetkých oblastiach. Briti a Američania tomu hovoria ageizmus, kedy diskrimináciu kvôli veku pociťujete v práci alebo v iných oblastiach života. Bohužiaľ to nie je nič nezvyčajné, keď si uvedomíte formy sociálneho „vylúčenia“, ktoré trápi najmä ženy v strednom veku. Najciteľnejšie riziko diskriminác… viac

Najčítanejšie články

Najčastejšie otázky a odpovede na pracovnom pohovore

Existuje viacero ciest, ktorými vás zamestnávateľ prostredníctvom svojich personalistov môže ohodnotiť a následne (ne)prijať do zamestnania. Viete, aký typ pracovného pohovoru čaká vás?   Typy pracovných pohovorov Osobný pohovor- väčšinou sa skladá z viacerých kôl. V závislosti od pracovnej pozície sa môže jednať o neformálny (neštruktúrované … viac

Ako napísať kvalitný motivačný list v anglickom jazyku

Chcete napísať kvalitný motivačný list v anglickom jazyku? Napíšte ho v slovenčine a preložte do angličtiny. Skôr ako teda prejdeme k náležitostiam motivačného listu, objasníme si niektoré formálne prvky, ktoré využijete pri preklade. Základom je bezchybne uvedená korešpondencia. Motivačný list v anglickom jazyku využíva na oslovenie výrazy: Dear … viac

Are you ready na pracovný pohovor v angličtine?

  Aby ste úspešne demonštrovali spôsobilosť pre pracovnú pozíciu, je nutné sa vopred kvalitne pripraviť. Žiadny strach, nejedná sa o nič nezvládnuteľné. Existuje zopár často kladených anglických otázok, ktoré vám personalista s najväčšou pravdepodobnosťou položí na pracovnom pohovore. Na tieto otázky si pripravíte stručné, ale adekvátne odpovede… viac

kontakt

PROPLUSCO spol. s r.o.
Staré Grunty 36
Bratislava 841 04

Obchodné oddelenie
mobil: 0911 966 599
tel./fax.: 02/654 12 143
E-mail: info@proplusco.sk

Copyright©2012 for PROPLUSCO by visibility